Enter

Historiek

Dekijndt Tegels vaart eigen koers
met blik op de toekomst

Ondanks de gezegende leeftijd van Dekijndt Tegels, meer dan 40 jaar, oogt de familiale onderneming uit Eeklo opvallend modern en dynamisch. Na de intredevan de tweede generatie onderging het bedrijf dan ook een verjongingskuur. In 1995 werd gestart met een eigen plaatsingsdienst, daarna volgde een grondige uitbreiding en herinrichting van de toonzaal.

Eigen plaatsing

Samen met zijn zus Nathalie is Christophe Dekijndt het gezicht van de tweede generatie die ruim twintig jaar geleden in de voetsporen trad van Raymond en Annie Dekijndt. “Eigenlijk zou je kunnen stellen dat wij al de vierde generatie zijn. De grootouders van mijn moeder baatten namelijk een bouwmaterialenhandel uit. Omdat de volgende generatie z’n intrede in het familiebedrijf zou maken, werd de business opgesplitst in enerzijds bouwmaterialen en anderzijds natuursteen en tegels. Nog een generatie verder kozen mijn ouders uitsluitend voor de verkoop van tegels en openden op de huidige locatie

in 1973 een eigen toonzaal. Ook al kende deze zaak een snelle groei, toch zijn zij erin geslaagd zolang mogelijk op eigen kracht het bedrijf uit te baten. De eerste personeelsuitbreiding kwam er pas in 1993, het jaar waarin mijn zus in het bedrijf stapte.”

“De eerste decennia na de oprichting van Dekijndt Tegels beperkten de activiteiten zich tot verkoop”, vervolgt Christophe Dekijndt. “Bij mijn intrede in 1995 benik meteen gestart met een eigen plaatsingsdienst. Sindsdien doen we zowel verkoop als plaatsing van tegels en kunnen we onze klanten een totaaloplossing bieden. Veel mensen die onze toonzaal bezochten, vroegen of we ook plaatsing deden. Als je daar negatief moet op antwoorden, loop je het risico dat die mensen op zoek gaan naar een ander tegelbedrijf dat wel beide activiteiten combineert. Zeker naar timing toe is dat voor de klant een extra reden om voor een tegelbedrijf te kiezen. Ongeveer een kwart van de tegels die we verkopen, wordt effectief ook door ons geplaatst. Sinds een vijftal jaar hebben we ook nog een voltijdse chauffeur aangeworven die naast het werk als magazijnier de bestellingen op de werf levert.”

Christophe Dekijndt voert de dagelijkse leiding over de plaatsingsdienst. “De eerste vier jaar ging ik mee plaatsen, maar als gevolg van de alsmaar groeiende papierberg heb ik moeten afhaken. Onvoorstelbaar hoeveel administratie er bij elke nieuwe opdracht komt kijken! In de tijd van mijn vader volstond een mondeling akkoord, dat zou vandaag nogal problemen opleveren! Tegenwoordig moet elke overeenkomst op papier staan, anders riskeer je achteraf eindeloze discussies. Ik ben in 1995 gestart met één vloerder, momenteel hebben we een beperkte groep vaste plaatsers in dienst die we combineren met onderaannemers, op voorwaarde dat wij de planning bepalen en de offertes voor de klant opstellen.”

Veeleisende klanten

“Tegenwoordig zijn de tegels zodanig geëvolueerd en is de keuze aan lijmproducten, profielsystemen en dergelijke zo groot dat het allemaal veel technischer is geworden”, aldus Christophe Dekijndt. “Bij een traditionele plaatsing van tegels volstonden als het ware de juiste hoeveelheid zand en cement. Tegenwoordig vereisen veel tegels een aangepaste plaatsing. Eveneens zijn door de onhandelbaarheid en gewicht van grote formaten ploegen van minstens 2 vloerders een noodzaak. De vele opleidingen hieromtrent volg ik meestal zelf en daarna geef ik de verworven kennis aan mijn mensen door.”

“Zeker wat plaatsing betreft, zijn onze klanten enorm veeleisend. Op het vlak van afwerkingsgraad heeft Vlaanderen toch een reputatie hoog te houden. Voor ons is dat geen probleem, we zitten nu eenmaal in een segment waar we dat soort klanten beogen. Behalve de particuliere klanten werken we permanent samen met enkele bouwpromotoren uit de streek. Dat kunnen zowel renovatie- als nieuwbouwprojecten zijn. Gelukkig hebben we voldoende werk in een segment waarin men nog apprecieert dat iets met vakmanschap en liefde voor de stiel wordt geplaatst. Die kleinere opdrachten voor particulieren geven soms meer voldoening omdat er heel vaak met mooiere materialen wordt gewerkt. In samenwerking met keukenfirma’s en sanitairspecialisten doen we evenzeer totaalrenovaties van badkamers en keukens. Uitbreken van muren en vloeren, metsel- en bezetwerk, daar halen we onze neus niet voor op. Maar alles begint bij de verkoop van tegels: veel klanten die een totaalrenovatie plannen, maken gebruik van onze diensten omdat ze dan maar één aanspreekpunt hebben. We doen ook plaatsing van trappen en tabletten. En dat de andere tak van onze familie een natuursteenbedrijf heeft, pleit eveneens in ons voordeel.”

Spectaculaire uitbreiding

In oppervlakte kan de oorspronkelijke verkoopruimte van Dekijndt Tegels de vergelijking met de huidige toonzaal nooit doorstaan. “Dat was toen een heel bescheiden ruimte van nauwelijks 200 m2, inmiddels zijn we in oppervlakte verdrievoudigd”, vertelt vader Raymond Dekijndt die samen met zijn echtgenote de administratie voor zijn rekening neemt. “Deze uitbreiding geeft de kans om een grotere variëteit van merken te presenteren, al moet ik daar meteen aan toevoegen dat het tegelaanbod begin jaren 70 bijlange nog niet zo groot was als nu.”

Ook tijdens de maandenlange verbouwingswerken aan de toonzaal bleef de familie Dekijndt tegels verkopen, in een verwarmde tent op het buitenterrein. De vernieuwde showroom, uitgebreid tot 600m2, heropende in 2004. Voor het Oost-Vlaamse tegelbedrijf betekende dit de start van een tweede leven. “Na de opstart van onze plaatsingsactiviteiten zagen we ons omzetcijfer op korte tijd een tweede maal spectaculair stijgen”, aldus Christophe Dekijndt. “Daardoor wisten we ook dit keer de juiste beslissing te hebben genomen. Onze vernieuwde toonzaal kreeg een compleet nieuwe inrichting. Op een veel grotere oppervlakte bieden we nu evenveel referenties als voorheen aan. Dat betekent dat we al onze merken veel ruimer presenteren waardoor de showroom meer rust uitstraalt. Vroeger moesten de bezoekers van de toonzaal hun keuze baseren op één tegel, nu krijgen ze de tegels op een groot vlak gepresenteerd wat meer inspirerend werkt. En door de steeds grotere wordende formaten hadden we sowieso meer presentatieruimte nodig. Intussen vinden we onze toonzaal toch alweer wat te klein, …”

Inrichting toonzaal

Voor de inrichting van de toonzaal heeft de familie Dekijndt een eigen opinie. Raymond Dekijndt legt uit: “We hadden eerst een ontwerpplan door een architect laten tekenen. Het idee op zich was zeer geslaagd, maar onvoldoende praktisch. Mijn dochter, die dagelijks in de toonzaal staat, wil de klanten zo goed mogelijk helpen bij het maken van hun keuze. Dat is ook de reden waarom we driekwart van de presentatiemeubels uit onze toonzaal zelf hebben gekozen. Fabrikanten mogen ons altijd presentatiemateriaal aanleveren, maar enkel wij bepalen waar en welk meubel wordt opgesteld en welke tegels we er in presenteren. Hetzelfde geldt voor de samenstelling van ons assortiment: producenten komen hun nieuwigheden voorstellen, maar wij kiezen welke tegels een plaats in de showroom krijgen. We willen vooral baas blijven in onze eigen toonzaal. Het kan niet de bedoeling zijn dat we de klant hier van hot naar her moeten sturen. Door bepaalde kleuren, formaten en afwerkingen te groeperen, hopen we de aankoopbeslissing te vergemakkelijken.”

“We wilden onze toonzaal niet volstouwen met sfeerboxen, we hebben er maar enkele geplaatst om de klanten te inspireren”, vult Christophe Dekijndt zijn vader aan. “Vloervlakken waren voor ons helemaal uit den boze omdat die tijdsgebonden zijn en veel werk vragen om ze te vervangen ook al zouden ze verkoopsstimulerend werken. Daarom hebben wij geopteerd om deze te beperken en te plaatsen tussen een tegeltapijt in een neutraal en tijdloos kleur. Het grote voordeel hiervan is dat je makkelijk tegels op de grond kan combineren zonder al te veel hinder te veroorzaken. Het is vaak spelen met kleuren en formaten, tegels zijn dan ook echte modeproducten geworden.”

Naast een mooie toonzaal beschikt Dekijndt Tegels ook over een onoverdekte afdeling met buitenmateriaal. “Dat segment vertegenwoordigt een grote brok van ons omzetcijfer, vooral dan natuursteen”, benadrukt Christophe Dekijndt. “Nu de tuin is geëvolueerd tot een verlengstuk van het huis, willen mensen steeds dieper in de geldbeugel tasten. Vroeger werd minder aandacht besteed aan het tuingebeuren, maar tegenwoordig wil iedereen een pronktuin: tuinkamers, terrassen, vijverboorden, zwembaden, het lijstje wordt alsmaar langer.”

Particuliere klanten

Bij Dekijndt Tegels krijgt men hoofdzakelijk particulieren over de vloer. Heel vaak zijn die gestuurd door een vloerder of aannemer uit de streek, professionelen waarmee het Eeklose tegelbedrijf in al die jaren altijd goed heeft samengewerkt. “Ook al zijn de particuliere klanten doorgaans beter geïnformeerd dan vroeger, toch kan je ze bij hun zoektocht naar een nieuwe tegel best nog wat sturen. Sowieso laten wij de klanten volledig vrij in hun keuze, we zullen hen nooit in een bepaalde richting duwen. Blijkbaar valt onze vernieuwde toonzaal ook in de smaak van binnenhuisarchitecten, want die zien we veel meer dan vroeger in onze winkel opduiken”, weet Raymond Dekijndt. “Architecten weten heel goed wat ze willen, die mensen wandelen onze showroom binnen om vervolgens recht op hun doel af te gaan. Eenmaal hun keuze is gemaakt willen ze natuurlijk graag nog een woordje uitleg van onze toonzaalverkoopsters.”

Ofschoon Dekijndt Tegels zich vooral op de particuliere markt richt, is de familie Dekijndt niet gek op opendeurdagen. “Op dat vlak zijn wij heel rare mensen”, geeft vader Dekijndt toe. “Een keer per jaar houden we een opendeurdag. Bij ons is dat geen kermis waarop een of andere bekende Vlaming de grote massa moet lokken. Neen, die dag ontmoeten we vooral geïnteresseerde mensen. Reclame maken is niet echt ons ding. We hechten vooral veel belang aan een goed onthaal van onze klanten. Bij ons wordt niemand onder druk gezet om zijn bestelbon te tekenen. Liever laten we de klant nog een paar dagen nadenken over zijn aankoopbeslissing, dan dat hij achteraf ongelofelijk spijt heeft van zijn keuze. Het risico is wel dat we daardoor potentiële kopers verliezen, maar dat noemen wij een berekend risico.”

Rechtstreekse import

“Meer en meer bestaat ons gamma uit tegels die we rechtstreeks importeren. Daarom gaan we jaarlijks naar de beurs in Bologna de nieuwste tegeltrends zelf gaan ontdekken. Want om nog een beetje exclusief te blijven, kunnen we bijna niet anders dan in de toekomst nog meer rechtstreeks te gaan importeren. Daarom hebben we geen plannen om de stock in ons magazijn van circa 900 m2 af te bouwen. Stockmateriaal garandeert een snelle service naar de klant toe en geeft de mogelijkheid bepaalde producten prijstechnisch goed aan te kopen. Natuurlijk speelt ook dit prijsaspect een belangrijke rol in de beslissing om zelf meer in te voeren.

Toekomst

Hoe de toekomst van Dekijndt Tegels er zal uitzien, is ook voor Raymond en Christophe Dekijndt een groot vraagteken. “In de eerste plaats hopen we de bestaande structuur nog te kunnen versterken“, zegt Christophe Dekijndt. “Dit bedrijf heeft alleszins nog veel groeipotentieel. Als zou blijken dat de verkoop begint te sputteren, kunnen we nog altijd de klanten gaan opzoeken. Alle klanten die we nu hebben, zijn mensen die zonder enige vorm van reclamevoering de weg naar onze toonzaal hebben gevonden.

Het doet enorm veel deugd vast te stellen dat er zoveel mensen met ons bedrijf verbonden zijn, zonder dat we hen daarvoor op een agressieve manier moeten benaderen. Op zulke momenten merk je pas echt hoe hecht de relatie met deze klanten is. Het toont ook aan dat het niet altijd nodig is met veel tamtam naar buiten te treden en steeds de aandacht op te zoeken. Elke dag hard werken, steeds met respect voor de klant, kan ook lonen.”

Hangen er donkere wolken boven Dekijndt Tegels nu de economische voorspellingen in het ganse land bijzonder ongunstig zijn? Raymond Dekijndt fronst de wenkbrauwen. “Op dit moment kunnen we ons verkoopcijfer nog op niveau houden. De huidige recessie heeft er toch wel voor gezorgd dat we een pak voorzichtiger zijn geworden.”